Saturday, June 13, 2009

ESQ 165 Leadership Training

KKlub Map,Taman Melawati.




Dr.Ary Ginanjar Agustian ( Founder of the ESQ )

Photos with the ESQ facilitators and the participants from
Sime Darby Group.
Bergambar kenangan dengan Pak Arief Rahman(no.6 dari kanan)
salah seorang facilitator dari ESQ Leadership Center,Jakarta,Indonesia.


With Harvik,s participants under my supervision








Menyertai kursus ESQ 165 Leadership Training merupakan satu pengalaman yang terindah dan paling bermakna dalam hidup ini.This is a 3 day's intensive training attended by 300 over participants from various company subsidiaries in Sime Darby Group and is fully borne by Sime Darby Group.
ESQ 165 training memperkaya kehidupan dan memberi kecerdasan emosi dan spiritual.
Kursus ini telah dapat meningkatkan kecerdasan emosi dan spiritual juga dapat melakukan beberapa transformasi dan memberikan lebih kesedaran dan keinsafan.
Disetiap bahagian kursus diberikan contoh pengalaman nyata dan teori-teori ilmiah,pendapat para ahli dan ayat-ayat Al Qur'an sebagai dasar berpijak.Dan yang terpenting adalah legitimasi suara hati (self conscience) anda sendiri sebagai sumber kebenaran sejati.

Segala puji dan rasa syukur yang tak terhingga pada Allah S.W.T yang telah memberikan rahmat,taufik dan hidayahNya kepada kita semua.
ALHAMDULILLAH.
Semoga Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat,taufik dan hidayah-Nya juga kepada anak-anakku semua.Insya'Allah.
I would like to share this fantastic experience and knowledge gained from this ESQ 165 training with all my family and childrens.

-------------------------------------------------------------------
Bismillahirrahmaanirrahiim.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Segala puji bagi Allah S.W.T.Tuhan yang mencipta segala kejadian.
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. serta keluarga dan sahabat-sahabatnya sekalian.


The ESQ Way 165

Emotional and Spiritual Quotient (Kecerdasan Emosi dan Spiritual).

1 Ihsan,6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

MENCARI KEBENARAN

Disini ada contoh2 kisah 3 Nabi besar untuk direfreshkan dan mengingati kembali kisah2nya.



Proses pencarian itu dialami oleh Nabi Ibrahim A.S.Ia mencari disebalik bintang, bulan dan matahari.Ibrahim terus bertanya dan mencari, sehingga akhirnya Nabi Ibrahim A.S. menemuinya.
Nabi Ibrahim A.S telah membina Ka'abah dengan putranya Ismail A.S.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim A.S. tanda-tanda keagungan(Kami yang terdapat) dilangit dan bumi dan (Kami memperlihatkannya) agar dia termasuk orang yang yakin.

Ketika malam telah gelap, dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata:

"Inilah Tuhanku" tetapi tatkala bintang itu tenggelam dia berkata "Saya tidak suka pada yang tenggelam"

Kemudian tatkala dia melihat bulan terbit dia berkata:
"Inilah Tuhanku." .Tetapi setelah bulan itu terbenam, dia berkata: "Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang yang sesat.

Kemudian tatkala ia melihat matahari terbit, dia berkata:
"Inilah Tuhanku ,ini yang lebih besar."Maka tatkala matahari itu terbenam,dia berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan.

Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Rabb yang menciptakan langit dan bumi, dengan cenderung kepada agama yang benar, dan aku bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. - QS Al Anam : 75 - 79 -


-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pencarian juga dilakukan oleh Nabi Musa A.S. Musa menaiki Bukit Tursina (tempat Nabi Musa A.S.menerima wahyu) dan mencari keyakinan akan Tuhan.
Musa berkata, "Tuhanku tunjukkan kepadaku ,agar aku dapat melihat-Mu."Kemudian Tuhan menjawab,"Musa, kau takkan boleh melihat-Ku. Tapi lihatlah gunung itu, apabila ia tetap tegak berdiri, maka kau akan melihat-Ku,Musa.
"Kemudian tatkala Tuhan memperlihatkan diri-Nya dihadapan gunung itu maka gunung itu hancur terpecah belah.Musa tersungkur jatuh pengsan.Ketika Musa sedar, ia berkata."Maha Suci Engkau, kami bertaubat pada-Mu, dan aku menjadi orang pertama beriman".
Musa A.S. pun mendapat keyakinan akan eksistensi Tuhan dan makna kehidupan.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pencarian juga dialami oleh Nabi Muhammad S.A.W.Beliau gelisah melihat keadaan kaumnya saat itu hingga selama bertahun-tahun Nabi Muhammad S.A.W. naik turun Gua Hira' untuk mencari jawapan akan makna kebenaran dan hakikat kehidupan.Sepanjang bulan Ramadhan setiap tahun Muhammad S.A.W pergi kepuncak Bukit Nur dan tinggal diGua Hira’ dengan membawa sedikit bekalan.Muhammad S.A.W. tekun dalam renungan dan ibadah.Jauh dari segala kesibukan hidup dan kesibukan manusia.Ia mencari kebenaran dan hanya kebenaran semata2.Demikian kuatnya Muhammad merenung mencari hakikat kebenaran hingga ia lupa akan dirinya,lupa makan lupa segala yang ada dalam hidupnya.Beliau tidak pernah mempercayai upacara penyembahan dan pemujaan berhala yang dijalankan oleh kaumnya.Kehidupan mereka yang dikategorikan jahiliah adalah berpunca daripada tabiat hidup mereka yang sukakan keseronokan,suka membunuh bayi perempuan yang dikatakan membawa keburukan,minum arak,berjudi dan berzina.
Segala yang dilihatnya dalam kehidupan manusia sekitarnya bukanlah suatu kebenaran.

Inilah perintah Tuhan agar manusia mencari dan menyedari siapa dirinya dan dari mana ia berasal.Inilah makna kehidupan.

PERINTAH MEMBACA

Ketika baginda berusia 40 tahun diturunkan wahyu Tuhan untuk pertama kalinya yang disampaikan oleh Malaikat Jibrail sebagai utusan kepada Muhammad S.A.W dan seterusnya melantik baginda sebagai Rasul.

Jibrail A.S. berkata : Iqra' (bacalah)."Maa anaa bi qori"
(Saya tak tahu membaca) kata Muhammad.
Pertanyaan itu tidak dijawab kerana Allah S.W.T. menghendaki agar beliau tetap dalam keadaan ummi atau zero.Membaca adalah awal mula suatu perintah untuk mengenal dan berfikir tentang eksistensi diri serta Tuhan sebagai Yang Maha Pencipta - inilah "membaca kedalam"(Inner Journey).

"Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang menciptakanmu dari segumpal darah.Baca dengan nama Tuhan-Mu Yang Maha Pemurah, yang mengajarimu dengan perantaraan kalam,yang mengajarimu apa yang tidak kamu ketahui."

- ( QS Al - 'Alaq (Segumpal Darah) 1 - 5 )

Ayat Al-Qur'an yang mula2 sekali diturunkan di-Gua Hira' pada hari Isnin,17hb Ramadhan bersamaan 7 Ogos 610 Masihi ketika Nabi S.A.W. berumur 40 tahun.

Pencarian ternyata dialami oleh tiga manusia besar yang dicatat oleh sejarah dunia. Ibrahim A.S, Musa A.S. dan Muhammad S.A.W. mendapatkan keyakinannya melalui sebuah proses yang panjang.

TRANSFORMASI NILAI

"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah S.A.W. itu contoh ikutan yang baik,iaitu bagi orang yang mengharapkan rahmat Allah S.W.T. dan (balasan baik)hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah S.A.W.banyak-banyak(dalam masa susah dan senang)" - QS Al - Ahzab (Kaum Sekutu) 33 : 21-

Nabi Muhammad S.A.W. lahir pada hari Isnin,12hb Rabiul Awwal tahun Gajah bersamaan 20 Ogos tahun 570 Masihi dikota Mekah.Diberi nama Muhammad yang bererti terpuji.Mekah pada waktu itu merupakan daerah paling terkebelakang didunia.Jauh dari pusat perdagangan, seni bahkan ilmu pengetahuan.
Nabi Muhammad S.A.W. adalah seorang manusia biasa yang berhasil menetap prinsip pemikiran 6 Rukun Iman, 5 Rukun Islam dan Rukun Ihsan yang 1 secara konsekuen dimuka bumi ini.Itu terlihat dari integriti,komitmen dan kepercayaan dirinya dalam menjalankan misi untuk mengubah akhlak masyarakat.Muhammad S.A.W. kemudian menjadi seorang pemimpin kelas dunia yang disegani,dihormati dan sangat berpengaruh terhadap perkembangan sejarah dunia.Rasulullah S.A.W. mampu menciptakan "budaya Islam" yang memiliki keharmonian antara kondisi yang dihadapinya dengan misi mulia yang dibawanya.Ia mampu menciptakan keselarasan antara hati dilangit namun kaki tetap menjejak bumi.
Rasulullah S.A.W.memulai perjuangan dari level pertama tangga kepemimpinan.Dengan sikapnya yang penuh kasih sayang,dirinya begitu dicintai banyak orang, selain itu integriti dan kejujurannya menjadikan dirinya dipercayai hingga mendapat julukan "Al-Amin." (yang selalu berkata jujur).Perjuangannya yang begitu konsisten disamping ajarannya yang dirasakan sesuai dengan suara hati(self conscience) manusia, telah menjadikan dirinya memiliki banyak pengikut.
Nabi Muhammad S.A.W. berhasil memimpin dunia dengan suara hatinya dan diikuti oleh suara hati pengikutnya.Ia bukan hanya pemimpin manusia.Ia adalah pemimpin segenap hati manusia.Baginda adalah pemimpin abadi.
Nabi Muhammad S.A.W. wafat pada hari Isnin,12 Rabiul Awwal Tahun 11 Hijrah bersamaan dengan 7 Jun tahun 632 Masihi ketika Baginda berumur 63 tahun dengan meninggalkan dua pegangan asas kepada ummat manusia iaitu Al-Quran dan Al-Hadith.Baginda dimakamkan diMasjid Nabawi.

Suara hati(self conscience)yang menyuarakan kebenaran sebenarnya adalah dorongan yang berasal dari sifat-sifat ke-Ilahian Al-Haq(Maha Benar).
Usaha pencarian manusia akan kebenaran pemikiran akan selalu berakhir kepada kebenaran spiritual sehingga yang ditemukan hanyalah Yang Maha Pencipta,Tuhan semesta alam.
Sesungguhnya anggukan universal adalah sebuah bentuk pengakuan kepadaNya ketika kita menemukan sebuah kebenaran.
"Sesungguhnya Allah dan Malaikat-Nya berselawat(memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi Muhammad S.A.W.Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya"
Surah Al-Ahzab : 56 -


Berapa kalikah kamu berselawat keatas nabi dalam sepanjang hidupmu ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------


KOMITMENT TOTAL

"Allah menyatakan Tiada Tuhan selain Ia,yang berdiri diatas keadilan-demikian pula malaikat dan orang berilmu(menyatakan demikian).
Tiada Tuhan selain Ia,yang Maha Perkasa,yang Maha Bijaksana"
-QS Ali Imran(Keluarga Imran) 3:18-


Komitment total kepada Allah SWT berupa pengucapan ikrar kalimat syahadat merupakan pengakuan atas keenam prinsip pembangunan mental berdasarkan Rukun Iman.Perintah menaati Rukun Iman,langsung dari Allah dan bersyahadat kepada Allah SWT ertinya berjanji untuk mengabdikan hidup hanya untuk Allah.Jadi berikrar kepada Allah SWT melalui syahadat ertinya berkomitment total untuk beriman pada 1 Ihsan,6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
BEBERAPA MUKJIZAT AL QUR'AN

"Allah,Ialah yang menurunkan Kitab dengan kebenaran dan juga neraca(keadilan)..."
- QS Asy Syuuraa(Musywarah) 42 : 17 -
Al Quran diturunkan oleh Allah S.W.T.melalui Nabi Muhammad S.A.W.yang ummi(buta huruf).
Al-Quran diturunkan selama 22 tahun 2 bulan dan 22 hari.
Katakanlah sesungguhnya jika manusia dan jin berhimpun untuk membuat sesuatu yang sama dengan Al Qur'an ini ,tiadalah mereka sanggup membuat yang sama saperti itu,sekalipun mereka saling membantu.
-QS Al Israa'(Perjalanan Malam Hari)17;88-


AL QUR'AN SEBAGAI PEDOMAN PUNCAK.

"Inilah surah yang Kami turunkan dan Kami wajibkan.
Didalamnya Kami turunkan ayat-ayat yang terang agar kamu perhatikan peringatan"
-QS An Nuur(Cahaya)24;1-
Pada bahagian itu dijelaskan berbagai faktor yang menyebabkan kegagalan manusia karena prinsip-prinsip hidup salah yang dianut ,prasangka-prasangka buruk yang menyesatkan ,pengalaman-pengalaman hidup yang membelenggu fikiran,kepentingan-kepentingan yang sangat subjektif,kesalahan-kesalahan dalam menentukan prioritas .sudut-sudut pandang yang tidak objektif,pembanding-pembanding yang menyesatkan serta fanatisme yang mempengaruhi pola fikir seseorang.Pada bahagian tersebut terbukti bahwa apabila seseorang berpegang pada prinsip-prinsip yang salah dan pemikiran yang tidak jernih maka akan menimbulkan suatu tindakan yang salah pula yang pada akhirnya menjerumuskan manusia pada jurang kehancuran dan kegagalan.
Semua itu dibahas didalam Al Qur'an secara jelas.
Al Qur'an adalah pembimbing menuju kebahagian.Memberikan prinsip dasar yang dapat dijadikan pegangan untuk mencapai keberhasilan dan kesejahteraan baik lahir maupun batin.Juga memberikan peneguhan agar manusia memiliki kepercayaan diri yang sejati dan mampu memberikan motivasi yang kuat dan prinsip yang teguh.Selain itu Al Qur'an juga memberikan petunjuk serta contoh-contoh konkrit dari langkah-langkah pelaksanaan yang berprinsip kepada Ke-Esa-an Tuhan.
Semuan itu dijelaskan secara lengkap dan terperinci,
.
Berapa kalikah kamu sudah membaca Al-Quran dalam sepanjang hidupmu ?.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Untuk lebih menyederhanakannya, inilah 7 spiritual core values (nilai dasar ESQ) yang diambil dari Asma Ul-Husna yang harus dijunjung tinggi sebagai bentuk pengabdian manusia kepada sifat Allah yang terletak pada pusat orbit (God Spot) :

1.Jujur,adalah wujud pengabdian manusia kepada sifat Allah,Al Mukmin.
2.Tanggung Jawab,adalah wujud pengabdian manusia kepada sifat Allah,Al Wakil'.
3.Disiplin,adalah wujud pengabdian manusia kepada sifat Allah,Al Matin.
4.Kerjasama,adalah wujud pengabdian manusia kepada sifat Allah,Al Jami'.
5.Adil,adalah wujud sifat pengabdian manusia kepada sifat Allah Al 'Adl.
6.Visioner,adalah wujud pengabdian manusia kepada sifat Allah Al Aakhir.
7.Peduli,adalah wujud pengabdian manusia kepada sifat Allah As Sami' dan Al Basir.


Ketujuh sifat inilah yang harus dijadikan values atau'nilai'dimana akan memberikan 'meaning'atau nilai bagi yang melaksanakannya disamping nilai-nilai lainnya yang berjumlah 99 sebagai sumber pengabdian.
"Maka hadapkanlah wajahmu dengan mantap kepada agama menurut fitrah Allah yang telah menciptakan fitrah itu pada manusia.Tiada dapat diubah(hukum-hukum)ciptaan Allah.Itulah agama yang benar,tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui".
-QS Ar Ruum(Bangsa Romawi) 30:30
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ANGEL PRINCIPLE

KETAULADANAN MALAIKAT

Malaikat adalah contoh bagi manusia tentang integriti sesungguhnya,integriti total yang menghasilkan suatu kepercayaan tingkat tertinggi.

Kepercayaan itu diberikan langsung oleh Tuhan ,dan Malaikat secara bersungguh-sungguh mampu menjaganya.Ketauladanan yang boleh diperoleh dari sifat Malaikat secara umum adalah menjaga teguh kepercayaan ,memiliki loyaliti dan integriti yang sangat tinggi.

"Ketika kedua(Malaikat)pencatat membuat catatan,satu duduk dikanan,satu dikiri" - QS Qaaf 50 : 17

MATAHARI

"Demi matahari dan sinarnya dipagi hari,
Demi bulan apabila ia mengiringi(matahari),
Demi siang hari bila menampakkan dirinya(matahari),
Demi malam apabila ia menutupi,
Demi langit berserta seluruh binaanya,
Demi bumi serta yang ada dihamparannya,
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya,
Allah mengilhami sukma kejahatan dan kebaikan,
Sungguh bahagialah siapa yang menyucikannya,
Dan sungguh rugilah siapa yang mencemarkannya".
- QS Asy - Syams (Matahari) 91 :1-10
-

ESQ MODEL

Linkaran pada dimensi emosi(EQ) dan dimensi fisik(IQ)harus berada pada garis edarnya dan mengorbit pada Titik Tuhan(God Spot).Saperti gerakan Galaksi Bima Sakti(The Milky Way) , gerakan atom (Bohr) atau gerakan jamaah Haji mengelilingi Ka'abah,semua bertawaf,tunduk pada sifat-sifat Tuhan.

Tawaf merupakan suatu langkah fisik mengelilingi Ka'abah.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
SINERGI - JEMAAH HAJI

"Dan diatas bumi ada bidang-bidang tanah berdampingan,kebun anggur dan tanaman,pohon kurma yang tumbuh sendiri dan berumpun disirami dengan air yang sama.Namun yang satu lebih enak Kami ciptakan dari yang lain sebagai makanan.Sungguh dalam yang demikian ada tanda-tanda kekuasaan Tuhan bagi kaum yang menggunakan fikiran"
- QS Ar-Ra'd (Guntur) 13-4-

Semua ritual pada ibadah haji dilakukan secara bersama-sama.Tidak ada satu pun rukun haji yang dilakukan secara sendiri-sendiri.Mulai dari tawaf,sai,wukuf dan saat melontar jumrah.Sehingga haji melambangkan sinergi tingkat internasional dan puncak ibadah tertinggi dalam Rukun Islam.Artinya sinergi adalah puncak tertinggi dalam kehidupan manusia.
Mengelilingi Ka'abah melambangkan kegiatan manusia yang tiada henti dan berpusat pada Ka'abah melambangkan bahawa segala kegiatan hanya berprinsip kepada Allah semata-mata,tiada yang lain.Inilah pusat prinsip manusia.Berputar kekiri (anti-clockwise) saat mengelilingi Ka'abah adalah gerakan yang mengarah kepada inti atom,pusat gaya tarik magnet.Gerakan ini saperti elektron-elektron mengitari inti atom atau gerakan planet yang mengelilingi inti tata surya, yakni Matahari.

Semua benda dari yang terkecil hingga yang terbesar,dari atom,DNA sampai sistem tata surya,bertawaf ,patuh mengikut aturan-Nya.Apabila salah satu planet pada susunan tata surya ,misalnya Mars berhenti beredar ,maka alam akan hancur.

"Kepunyaan-Nya segala yang ada dilangit dan dibumi.
Semua-nya tunduk patuh kepada-Nya"
- QS Ar-Ruum (Bangsa Romawi) 30 : 26 -

"Sesungguhnya orang beriman hanyalah mereka yang bila disebut Allah,hatinya gementar. Dan bila ayat-ayat-Nya dibacakan kepadanya mereka bertambah keimanannya dan tawakal kepada Tuhannya" - QS Al-Anfaal (Rampasan Perang) 8 : 2 -

Berapa kalikah sudah kamu meninggalkan solat dalam sepanjang hidupmu ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------

ILMU PENGETAHUAN vs KEBENARAN

Nicolaus Copernicus, penemu teori "Matahari-Sentris" sangat ditentang masa itu, khususnya oleh kalangan gereja yang menyakini kebenaran "Bumi-Sentris." Pada 1609, Galileo Galilei, penemu teleskop, mendukung teori Copernicus.Melalui teleskopnya ia melihat Saturn yang dilengkari gelang-gelang satelitnya, dan tahulah ia bahawa ada empat buah planet yang berputar-putar mengelilingi benda langit tersebut.Selanjutnya penelitian itu beralih kePlanet Venus.Dan itu merupakan bukti paling penting yang mengukuhkan teori Copernicus bahawa bumi dan semua planet lainnya berputar mengelilingi matahari.Khazanah keteraturan jagad raya saperti yang dilihat Galileo dan Copernicus telah ada dalam Al-Qur'an,1400 tahun yang lalu,dan isinya adalah sebagai berikut:

SISTEM SINERGI - ALLAH

"Ia-lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya,
Ia-lah yang menentukan manzilah-manzilah baginya,
supaya kamu tahu jumlah tahun dan perhitungan(waktu)
Tiada Allah menciptakan ini, kecuali dengan sebenarnya. (Demikianlah)Ia menjelaskan tanda-tanda (kekuasaan-Nya)bagi orang yang mengetahui"
- QS Yunus (Nabi Yunus) 10 : 5 -

Mengapa manusia boleh menghitung hari,bulan dan tahun dengan tepat?Itu kerana keteraturan rotasi bumi pada sumbunya,gerakan bulan mengelilingi bumi dan bumi mengelilingi matahari.
Itulah keteraturan alam semesta yang tunduk pada ketetapan Allah yang Maha Perkasa.

PELIHARA TATA GARIS ORBIT

Seluruh planet Mercury,Venus,Earth,Moon,Mars,Jupiter,Saturn,Uranus dan Neptune mengelilingi beredar pada garis orbitnya.
Apabila salah satu dari planet di-sistem tata surya keluar dari garis orbit,maka akan hancur seluruh tatanan alam semesta.

"Ia-lah yang menciptakan malam dan siang,matahari dan bulan.
Masing-masing beredar dalam orbitnya"
- QS Al-Anbiya (Nabi-Nabi) 21 : 33 -

GARIS ORBIT DAN MAKNA KIBLAT



Karakter setiap peribadi yang tetap beredar pada garis orbit akan selalu mengelilingi titik Tuhan.Hasilnya karakter yang terbangun akan sesuai dengan suara hati dalam God Spot.
Garis orbit itu dijaga dengan enam asas Rukun Iman, dan dikelilingi Solat lima kali dalam sehari semalam.Solat merupakan"seutas tali panjang"yang berfungsi sebagai penuntun pada garis orbit hingga akhir hayat anda.Jangan pernah lepaskan tali penuntun itu.Jangan sampai kita beredar diluar garis orbitnya.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Orang Mukminin dan Mukminat lindung melindungi satu sama lain
Mereka menganjurkan yang makruf dan melarang yang mungkar.
Mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat,serta mentaati Allah dan Rasul-Nya.
Merekalah yang akan dirahmati Allah.
Sungguh Allah Maha Perkasa.Maha Bijaksana”
“Allah telah menjanjikan Mukminin dan Mukminat Syurga-Syurga yang mengalir
Sungai-sungai didalamnya.Mereka tinggal didalamnya selama-lamanya.
(Allah menjanjikan tempat)kediaman yang indah diSyurga-Syurga Adnin.
Keredaan Allah amat besar.Itulah kejayaan yang gemilang.”
- QS At Taubah (Taubat) 9 : 71-72 -

Dengan segala kerendahan hati abah persembahkan sedikit tulisan dari ESQ 165 Leadership Training yang abah rasakan relevant ini dan sedikit pesanan secara khusus buat keluarga dan anak-anakku yang dikasehi dan disayangi.Semoga pemikiran dan pengetahuan ini boleh memberikan manfaat dan kebaikan moral.Tidak cukup manusia membangun dengan intelektualiti sahaja tetapi diperlukan juga kecerdasan emosional dan spiritual.

With Ayu's initiative abah successfully created and published this blog which I would like to dedicate this strictly to you all my beloved childrens.Alhamdulillah.Abah will publish my thoughts on whatever I found it interesting and still remember to share with you all and will update it from time to time.You can access and surf my blog and see the photos or read whenever you are away from home or homesick. Semoga tulisan ini boleh menjadi panduan dan renungan buat kamu dimasa hadapan dan dapat mengikuti dan beredar pada garis orbitnya.

Menurut hadis Rasulullah S.A.W. ada tiga perkara yang membuat pahala terus mengalir meski kita telah meninggalkan dunia iaitu amal jariah, anak yang soleh dan ilmu yang bermanfaat. Ketiga hal tersebut menunjukkan pentingnya "pendelegasian".
Amal jariah dalam erti luas adalah sarana dan prasarana dalam bekerja.
Anak yang soleh adalah sumber daya manusia yang berkualiti.
Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu pengetahuan dan teknologi yang berguna.

Berapa kalikah kamu sudah memeluk dan mendoakan untuk kedua ibubapamu sepanjang hidupmu ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------

DEMI MASA

“Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian,
Melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan yang baik,dan wasiat-mewasiatkan dengan kebenaran dan wasiat-mewasiatkan dengan kesabaran”.
- QS al-‘Asr (Masa) 103 :1-3
-

ILA-HILAS

Wahai Tuhan ku tak layak keSyurga-Mu.
Namun tak pula aku sanggup keneraka-Mu.
Ampunkan dosa ku terimalah taubatku.
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa2 besar.
Dosa-Dosa ku bagaikan pepasir dipantai.
Dengan Rahmat-Mu ampunkan daku oh Tuhanku.
Wahai Tuhan selamatkan kami ini.
Dari segala kejahatan dan kecelakaan.
Kami takut kami harap kepada-Mu.
Suburkanlah cinta kami kepada-Mu.
Kamilah hamba yang mengharap belas dari-Mu.

ORIENTASI JANGKA PANJANG - KENDALI SOSIAL DAN KETENANGAN BATINIAH

"Dan bahwa kepada Tuhanmu(akhirnya) kau kembali" - QS An Najm (Bintang) 53 : 42 -

Kembali kepada Tuhan,saperti yang tertulis pada ayat diatas.Itulah yang sesungguhnya menjadi dambaan akan pemenuhan keperluan relung batin yang selama ini dicari setiap manusia.

Misi kehidupan tertinggi iaitu pengabdian kepada Allah Yang Maha Kuasa sesungguhnya telah ada terpatri dalam jiwa manusia ketika manusia diciptakan.

Hanya dengan berpegang kepada Tuhanlah yang dapat menimbulkan rasa tenang dan aman.Ketenangan akan menjernihkan fikiran.

RASA AMAN

"Iaitu mereka yang beriman dan hatinya tenang kerana mengingat Allah.Ketahuilah !Hanya dengan ingat akan Allah,maka hati merasa tenang" - QS Ar Raa'd (Guntur) 13 : 28 -

"Sesungguhnya bagi orang yang takwa ada tempat yang aman dan bahgia" - QS An Naba'a (Berita Besar) 78 : 31 -


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Semoga Allah S.W.T. selalu membimbing kita bersama dalam menyelami ilmu-ilmu-Nya yang dinyatakan dengan:

"Jika lautan menjadi tinta dan pepohonan menjadi kalam untuk mencatat ilmu-Nya,maka tidaklah cukup meskipun ditambah dengan tujuh kali banyaknya."

Salam kasih dan sayang buat kedua ibubapaku, isteriku, anak-anak dan cucu-cucuku tersayang. Semoga anak-anakku menjadi anak-anak yang soleh dan solehah dan mencapai mercu kecemerlangan didunia dan diakhirat.
Semoga Allah S.W.T. membahagiakan, merahmati dan memberkati kamu semua.
Amin ya rabbal alamin...

Wallahuallam.

Wassalam.

Abah.


MUHAMMAD ALI.
WORLD HEAVYWEIGHT CHAMPION.